Ervaring in het openbaar vervoer

Met mij gaat alles goed. We hebben echt leuke dingen beleefd. Op maandag hebben we natuurlijk P-day gehad, op deze avond hebben we Br. Kasper en zijn vrouw Marieke bezocht. Dat was erg fijn. Hij is me echt een voorbeeld hoe je een leven vol balans hebben kan. Erg geestelijk, maar niet extreem geestelijk. Dat wil ik ook graag hebben.

Op dinsdag hebben we een uitwisseling gehad met de Elders uit Basel. Ik was met Elder Acuna Moreno en we hebben een goede tijd gehad. Van Elder Acuna Moreno heb ik geleerd hoe belangrijk het is om de verkeersregels te houden, ook wanneer je 100 meter moet lopen om over het zebrapad te gaan haha! Maar we hebben veel mensen gevonden. Het was echt cool. Het is zo belangrijk om geen angst te hebben voor de mensen, maar gewoon erg veel van ze te houden en dan niks anders denken. Dan lukt het immer om met mensen te spreken. Jeffrey R. Holland heeft gezegd dat we eerder aan onze twijfels zouden moeten twijfelen, in plaats van aan de Heer en dit werk.

We hebben ons op deze dag ook met vrouw Glavas getroffen. ze komt zoals jullie hopelijk al weten uit Croatien, maar ze kan erg goed Duits spreken. Ze is erg oprecht, maar ze heeft moeite om de herstelling te begrijpen. Zoals waarschijnlijk vele van jullie weten is het Katolische geloof in de Balkan een erg sterke traditie en of mensen erin geloven of niet, de traditie blijft in de familie en het is erg moelijk voor deze mensen om zich te veranderen en veel van deze achtergrond op te geven. Maar we hebben geduld met haar en behandelen haar nog altijd als onze zuster. Ze is echt een geweldige vrouw. Het fijne aan het Evangelie is dat mensen niks goeds opgeven moeten, om het Evangelie aan te nemen. Ze ontvangen alleen nog meer licht. ik denk niet dat alle mensen dat altijd begrijpen.

Gisteren heb ik echt de geestelijkste ervaring van de hele week gehad. Ik was in de tram van Saali naar Bern Bahnhof. De hele tram was leeg, en toen kwam er één vrouw naar binnen. Ik dacht natuurlijk niet dat ze in de buurt van mj zou gaan zitten, maar toen liep ze voorbij en vroeg naar mijn naambordje. Toen zijn we in gesprek geraakt. Het bleek dat ze een familielid verloren had (haar 2 dochters) en dat ze in deze tijd echt twijfelde of er echt een leven naar de dood is. Ik had het sterke gevoel om met haar uit het Boek van Mormon te lezen, dus dat deed ik. Ik las Alma 40:11 met haar, wat vertelt wat na de dood gebeurd, en toen we dat lazen, kwamen de tranen in haar ogen. We hebben zo een geruststellend en geestig gesprek gehad. Toen we bij Bern Bahnhof uitgestapt waren, heb ik haar het Boek van Mormon gegeven en haar beloofd dat dat haar helpen kan. Aan het einde van het gesprek zei ze nog dat dit gesprek haar een geestelijke houvast gegeven had om weer een tijdje verder te kunnen gaan. Toen ik dat gehoord had, en ook tijdens het gesprek voelde ik zoveel zusterlijke liefde voor deze vrouw. Toen dacht ik: Zelfs wanneer mijn zending alle dagen nog zwaar zijn zou, maakt me dat helemaal niks uit wanneer ik zelfs alleen één persoon zo kan helpen. Het had mij getoond, dat God zijn kinderen niet vergeet. Het is zo geweldig dat God, onze Hemelse Vader, die van ons houd, ons als werktuigen gebruikt had om zijn dochter te zeggen dat hij van haar houd en dat Hij haar niet vergeten is en haar moed te geven dat ze haar dochters weer zal zien, maar dan voor eeuwig.

Deze week was super! Ik heb nogmaals gezien dat we door geloof in Jezus Christus we alles doen kunnen wat de Hemelse Vader wil en we Hem dichterbij komen kunnen als door alles andere. De ervaringen, die ik hier maak zal ik na mijn zending echt missen. Het is zo fijn om naar buiten gericht te zijn en met iedereen proberen te praten, niet om ze te overtuigen/brainwashen/lid van onze kerk maken, maar om hen op te bouwen, hun dag vrolijker en fijner maken en hen uitnodigen om meer licht en waarheid te ontvangen waardoor ze gelukkiger zijn kunnen. Ik geniet van de dagelijkse gesprekken in de trams, bussen en treinen. Zou het niet fijn zijn wanneer we allemaal gewoon met elkaar konden praten in het openbaar vervoer. Ik ben zeker dat we allemaal veel vrolijker zouden kunnen zijn. Wanneer we dat doen laten we ons licht schijnen en delen onze vreugde met anderen. Daardoor word het geluk in de wereld groter en zijn wij gelukkiger. Simpel toch?

Jullie denken waarschijnlijk nu: Wanneer zegt hij eindelijk iets grappigs, we weten dat het daar geestelijk is. Ik geloof dat ik zendelingenhumor heb, vraag peter wat dat is. Maar ja, we maken nog heel veel grappen met elkaar. Wanneer ik dat jullie email, is het lang niet zo grappig. Ik moet zegggen dat de avond het beste is. Dat zijn echt lollige tijden in de wohnung.

Machs guet!! Veel succes met alles! Ik ga van Bern genieten!

Borkán

ps. Hieronder nog een tweetal foto’s!

De "Kindlifresserbrunnen" in Bern

De “Kindlifresserbrunnen” in Bern

Doing email

Geef een reactie

