Eerste sneeuw!

Gisteren en eergisteren heeft het voor de eerste keer heel lang achter elkaar gesneeuwd. Op dit moment is alles dus wit en mooi. Zwitserland en mijn gebied zijn nog mooier in de winter, echt prachtig! Het grappige is, dat ik laatste maandag nog in mijn t-shirt bij Amden zat waar het erg warm was. maar ja, de winter is geweldig.

Het probleem op zending is dat mensen niet werkelijk met je praten willen als het sneeuwt en het koud is. Daarom is het op dit moment erg moeilijk om mensen te vinden die echt geïnteresseerd zijn. De onderzoekers zijn geweldig, maar erg moeilijk. Ze hebben veel problemen of ze willen niet werkelijk een beslissing maken, maar met velen gaat het ook goed: zij willen echt God volgen. Ze hebben alleen wat aanmoediging nodig en een paar duwtjes in de rug.

De etensafspraken gaan hier ook goed. We moeten nog veel zelf koken natuurlijk, maar veel leden nodigen ons uit. En wat kunnen de mensen hier goed koken, zeg!! Echt zo lekker! Bij het toetje moet je echter voorzichtig zijn en niet te snel eten, anders bieden ze je elke keer meer en meer aan. Op de een of andere manier bewaren de mensen hun taarten die ze hebben gemaakt niet nadat ze die serveren. Als ze je dus een stuk taart geven, moet je dat hele stuk taart opeten, zelfs als je met zijn drieën bent. Lekker, maar soms erg misselijkmakend, haha!!

Met mijn collega gaat het ook heel goed. Over drie weken gaat hij naar huis en moet ik het gebied overnemen. Heel spannend.

Wat me ook opgevallen is aan een zending, is dat de tijd echt zo ontzettend snel gaat: weken voelen aan als dagen. Het is raar om te denken dat ik nu al 3 maanden op zending ben. Het voelt korter aan. Het is een heel goede ervaring om  de hele tijd met één collega te zijn. Je kan niet zomaar weg, zelfs als je je ergert aan iets. Je leert daarom echt met totaal andere mensen om te gaan. Echt heel nuttig.

Dat was het wel zo’n beetje voor deze week. Ik ga nu weer terug de heerlijke kou in. Ik kan niet wachten!

Heel veel groetjes van Borkán

Geef een reactie

